donderdag 30 april 2015

Workout

“Wat gaan jullie vanmorgen bij de ouderkindgroep doen?” vraagt Ralph mij op een vrije woensdagochtend. “We hebben Shantalamassage” is mijn reactie. “Het is voor mij alleen niet echt ontspannend, eerder een complete workout!”

Een keer in de 2 weken gaan Siem en ik naar de ouderkindgroep Dit is op ’t Rijtven, een locatie met woonvoorzieningen en dagbesteding voor meervoudig gehandicapten. De ouderkindgroep is een groepje van ouders met hun zorg intensieve kind. Door 2 enthousiaste en gedreven ambulante hulpverleners, Betsie en Lianne, wordt er elke keer een activiteit georganiseerd. We sluiten de ochtend af met een kopje koffie of thee. Ik vind het fijn om met Siem een bewust moment samen te hebben, om samen wat leuks te ondernemen. Daarnaast is het prettig om andere ouders te ontmoeten en onze ups en downs te delen.

Een keer per half jaar hebben we Shantalamassage. Shantala is een massagemethode gericht op de zintuigelijke prikkelverwerking. De kindjes uit de groep zie je ontspannen en genieten. Voor Siem is dit wel iets anders. Hij is altijd erg beweeglijk en stilliggen valt dan niet mee. Ik zet alle zeilen bij om hem te laten liggen en ondertussen de massage bij hem uit te voeren. Wanneer het bij Siem “op” is laat ik hem gaan en voel ik welke spieren ik gebruikt heb om hem bij me te houden. Mijn workout zit er dan weer op!

Vorige week woensdag liep het anders. Bij binnenkomst vertelde Betsie dat Siem mocht gaan paardrijden. De vorige keer waren Siem en ik wat laat. Toen we naar de ouderkindgroep toe liepen kwamen we Suzan (bewegingstherapeut op ‘t Rijtven) tegen met paarden en heuse ruiters. Siem reageerde erg enthousiast op de paarden. Hij wees, kraaide, zwaaide en bleef midden op de weg staan tot de paarden weer uit beeld waren. Dit was Suzan niet ongemerkt gebleven. Ze had contact gezocht met Betsie en Lianne en aangeboden Siem ook een keer paard te laten rijden. Wat bijzonder dat iemand die ons eigenlijk helemaal niet kent, eigenlijk helemaal niets te maken heeft met de ouderkindgroep en eigenlijk haar tijd hier helemaal niet aan hoeft te besteden dit aanbiedt!

En zo zat Siem vorige week woensdag, in plaats van in de houtgreep bij mij om gemasseerd te worden, op een paard. Siem straalde. Maar niet alleen Siem straalde… Suzan haar lach was minstens zo groot, ik straalde van trots en ik weet zeker dat als een paard van oor tot oor kon lachen hij dat deed!

Terug op de groep zagen we hele ontspannen kindjes en moeders. Terwijl zij de massage aan het afronden waren "stuiterde" Siem nog even na. Na de thee en ranja gingen we naar huis. Daar aangekomen was er een pakket bezorgd. Wat een verrassing dat Siem een berendeken en Jorrit een berenknuffel van de dames van berendekens kregen! Deze dames haken met elkaar dekens en bieden die aan (onbekende) kinderen aan die berenkracht kunnen gebruiken. Geheel vrijwillig en kosteloos. Wat een mooi gebaar!

Onze dag kon niet meer stuk. Wat een gewone dag leek te worden werd er een met een gouden randje! We hebben kennis gemaakt met hele lieve, warme en betrokken mensen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten