vrijdag 29 juni 2018

"Mijn naam is..."

Ralph en ik zijn samen op de school van Siem. We krijgen uitleg. Uitleg over een nieuw communicatieprogramma. Een programma op de iPad. Met allerlei picto's die, door ze aan te klikken, uitgesproken worden. Met verschillende categorieën in mapjes die je weer kan openen om bij nog meer picto's te komen.

We krijgen de uitleg van Barbara, de logopediste. Zij werkt er al een tijd mee. Met andere kinderen. En nu dus ook met Siem. De eerste filmpjes waarop we Siem en Barbara ermee zien experimenteren zijn ons al geappt.
We zien Siem van het ene naar het andere plaatje gaan, nauwelijks de tijd nemend om ook te beluisteren welk woord er gezegd wordt. We horen Barbara verduidelijkende vragen stellen en we horen Siem zijn kreten van enthousiasme...

En nu hebben we dus voor thuis een nieuwe iPad aangeschaft. Het programma staat erop en wij krijgen uitleg. Behendig gaat Barbara door het programma. Een aantal instellingen past ze aan. Ze laat de basiswoorden zien, vertelt over de mapjes met allerlei categorieën. Ze wijst ons hoe je plaatjes kan vinden en hoe je ze op andere plekken in het programma kan zetten.

Tijdens het gesprek raken wij ook steeds enthousiaster... We ontdekken steeds meer en komen op een gegeven moment bij een picto uit waarop een poppetje staat dat naar zichzelf wijst. Erbij staat "Mijn naam is..."

Regelmatig wordt Siem gevraagd hoe hij heet. Wij zeggen dan tegen Siem: "Wie heet er Siem?" waarna hij trots naar zichzelf wijst. Ook tikt Siem zelf vaak op zijn borst en kijkt ons dan afwachtend aan. Wij zeggen dan: "Jij bent Siem!" En een grote lach verschijnt om zijn mond.

Maar nu is er dus die picto in het communicatieprogramma... Ik vraag of wij dan Siem zijn naam in kunnen spreken. Maar Barbara bewerkt de picto en typt Siem zijn naam in. En dan horen we voor het eerst in 9 jaar een kinderstem die zegt: "Mijn naam is Siem". Ik merk dat het me raakt. Vanuit mijn tenen komt een "Ohhh" en ik krijg een brok in mijn keel...

En nu? Ik kan niet wachten tot Siem de picto zelf gebruiken gaat!


1 opmerking: