donderdag 8 januari 2015

Hoe het allemaal begon...

Na zo´n 5 jaar alle ballen omhoog houden vielen de ballen 1 voor 1 uit mijn handen. En uiteindelijk vielen niet alleen de ballen maar ging de jongleur ook om. Maar wie is dan die jongleur en welke ballen vielen er?

Ik ben Nynke. Samen met Ralph en onze 2 jongens, Jorrit (8) en Siem (6), woon ik in Someren-Eind. Ons leventje verliep voorspoedig. Leuke baan (juf op een basisschool), fijne relatie, huisje gekocht, een wolk van een zoon en vervolgens een lief broertje erbij. Ons geluk kon niet op.
Toen Siem 10 maanden was (en we tijdens die 10 maanden al extra zorgen en controles gehad hadden) deelde de kinderarts ons mee dat ze grote zorgen om Siem had. Zijn ontwikkeling verliep niet volgens planning. En zo gingen we de medische molen in. Daarnaast startte Siem op een kinderdagcentrum voor kinderen met een ontwikkelingsachterstand. Ondertussen spreken we bij Siem niet meer van een ontwikkelingsachterstand, hij is gewoon meervoudig gehandicapt. Net zo duidelijk (met zijn 6 jaar zit hij op een ontwikkelingsniveau van 15 tot 18 maanden).

De afgelopen 6 jaren trokken we het. Het ene moment gemakkelijk een ander moment maar net. En toen volgden meerdere tegenslagen elkaar op...    

En dan zal je zien dat wanneer het met de jongens weer lekker gaat, dat moeder aan de beurt is. Moe, moe, en nog eens moe. Hoe fijn is het dan om te merken dat wanneer je aangeeft dat het even niet meer gaat (iets wat ik eigenlijk nooit zei, want wie kon daar nou wat mee) je daar veel voor terugkrijgt. Logeerpartijtjes en extra opvang voor Siem, gesprekken her en der, veel mailtjes, appjes en nog meer kaartjes. Wat fijn om zoveel warmte, liefde, respect en waardering (voor “iets” dat je vanzelfsprekend “doet”, maar misschien eigenlijk helemaal niet zo vanzelfsprekend is) te voelen!

Ondertussen zijn we een paar maanden verder en krabbel ik weer op. De pfeiffer (hoezo gaf mijn lichaam een duidelijk signaal) begint minder heftig te worden en ik voel we mentaal ook weer positiever. Zo positief dat ik uit de afgelopen maanden iets positiefs probeer te halen. Toch nog wel een uitdaging…

Je gaat nadenken over hoe je leventje was, is en hoe je de toekomst ziet. Dat ik zaken anders wil is duidelijk. Oké! Maar hoe ga ik daar voor zorgen? Om te beginnen ga ik meer tijd voor mezelf maken. Dus op zoek naar nieuwe hobby’s. En laten jullie nu net kennis gemaakt hebben met mijn nieuwste hobby!

Ik zal jullie regelmatig op de hoogte houden van ons soms zo rustige en soms zo bewogen leventje en wens jullie daarbij veel leesplezier! Groetjes Nynke

2 opmerkingen: